top of page
Zoeken

Goed voornemen: de dag rustiger beginnen

De kerstvakantie is voorbij, de kerstbomen worden opgeruimd en de feestkleding wordt weer opgeborgen. Dé tijd van het jaar waarin ook ouders zich volop storten op hun goede voornemens. Misschien wil jij wel meer rust in je leven als ouder, of kies je voor een gezondere levensstijl. Wat jouw goede voornemen ook is, het is in elk geval belangrijk dat je de dag goed begint! Want een goede start is het halve werk.


Lees verder onder de afbeelding


Rust in de ochtend

De ochtend is voor ouders vaak erg stressvol; kinderen uit bed halen, omkleden, ontbijt maken, ruzies voorkomen, broodtrommeltje klaarmaken, jas aan, snel naar school… Geen lekker begin van de dag (maar wel heel begrijpelijk) als dit voor jou een stressvolle ervaring is!

Daarom wens ik voor het nieuwe jaar alle gezinnen een stressvrije start van de dag. Een rustige start geeft het hele gezin namelijk voordelen voor de rest van de dag.

Hieronder geef ik je praktische en makkelijk toe te passen tips, zodat ook in jouw gezin de dag rustig kan worden gestart.


1. Tafel dekken

Zet ’s avonds al alles klaar dat je nodig hebt voor het ontbijt, behalve dat wat uit de koelkast moet komen. De volgende ochtend nodigt dat direct uit om samen aan tafel te gaan (en worden er dus minder afleidingen gezocht), én je bespaart hiermee tijd in de ochtend. Win-win dus!

2. Tassen klaarzetten

Zet ook de tassen voor naar school of de opvang in de avond alvast klaar. Zo hoef je in de ochtend alleen nog maar de broodtrommels in de tassen te stoppen en weet je zeker dat in de ochtendhaast niks vergeten wordt.


3. Kleding klaarleggen

Die ene sok die altijd in de wasmand ligt, discussies over wat er wel of niet gedragen moet worden… Dit voorkom je in de ochtend door de avond van tevoren al een outfit voor de volgende dag klaar te leggen.


4. Eerst voor jezelf zorgen

In het vliegtuig wordt altijd duidelijk gemaakt dat je eerst je eigen zuurstofmasker op moet zetten, voordat je die van je kinderen opzet. Een beetje een rigoureus voorbeeld, maar wel een goede: als je eerst voor jezelf zorgt, ben je daarna beter in staat om ook voor je kinderen te zorgen. Zorg er in de ochtend daarom eerst voor dat je zelf aangekleed en gedoucht bent, voordat je de kinderen uit bed haalt. Misschien moet je iets eerder opstaan, maar je krijgt er veel meer rust voor terug waarin je alle tijd en aandacht voor de kinderen hebt.

5. Ochtendritueel

Een duidelijk ochtendritueel met een vaste volgorde, geeft rust en helderheid voor jezelf én voor de kinderen. Eerst aankleden, dan ontbijten, tassen klaarleggen, tandenpoetsen en dan nog even spelen. Als kinderen al beginnen met spelen, wordt het steeds lastiger om ze daarvan los te laten komen. Wen dus samen aan een vast ochtendritueel waarin óók nog genoeg tijd overblijft om even te spelen en ontspannen.


Goed voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk. Maak dus gebruik van bovenstaande tips, en je zult merken dat je meer tijd overhoudt in de ochtend om ook van het moment en elkaar te genieten. Als er dan toch nog iets misgaat, kan je daar rustiger mee omgaan en zelfs met wat humor en luchtigheid reageren. Want humor werkt altijd!


Jouw ochtendritueel

Liever persoonlijk advies over jouw ochtendritueel? Misschien zijn er specifieke momenten die het voor jullie gezin een stressvolle situatie maken, of zijn er omstandigheden waardoor de rust lastig te vinden is. Je mag me altijd een berichtje sturen, dan denk ik als opvoedcoach graag met jou mee.


46 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page