Zoeken

Genderneutraal opvoeden: iets voor jou?

Het woord ‘genderneutraal’ heb je vast al meer dan eens voorbij horen komen. Steeds meer vragen ouders zich af in hoeverre zij hun kinderen genderneutraal willen opvoeden. Sommige ouders willen niks van het woord weten, waar andere een boekenkast vol met hieraan gerelateerde boeken hebben staan. In deze blog ga ik het hebben over genderneutraal opvoeden. Niet als statement of om jou over te halen om je te ‘bekeren’ tot het genderneutralisme (😉), maar vooral om je wat praktische informatie hierover te geven. Want het is en blijft waarschijnlijk nog wel een tijd een actueel en interessant onderwerp in de opvoedkunst!

Lees verder onder de afbeelding


Even praktisch: er bestaat een verschil tussen ‘gender’ en ‘sekse’. Met het woord ‘gender’ wordt verwezen naar sociaal-culturele aspecten van het man of vrouw zijn (ook wel stereotypen genoemd). Met ‘sekse’ wordt bedoeld: het biologische verschil tussen mannen en vrouwen.


De discussie: genderneutraal opvoeden of niet?

De discussie rondom genderneutraal opvoeden is er een die al lang speelt, maar enkele jaren geleden flink oplaaide. Destijds bracht een speelgoedfabrikant de decembercatalogus uit, waarin jongetjes speelden met ‘jongensspeelgoed’ zoals gereedschap en tractoren, en de meisjes met roze strijkijzers en poppen stonden afgebeeld; typisch ‘meisjesspeelgoed’. De meningen over deze gendertyperende beelden waren (en zijn nog steeds) duidelijk verdeeld. De een vindt dat dit soort genderstereotypen negatieve effecten kunnen hebben op kinderen, waar de ander het idee van genderneutraal opvoeden juist weer overdreven vindt.


Het verschil tussen jongens en meisjes

Als baby hebben mensen nog geen gendervoorkeur. Maar naarmate ze groeien worden bepaalde kenmerken steeds meer zichtbaar. De één leeft zich helemaal uit met verkleedspelletjes, waar andere kinderen volop bezig zijn met hutten bouwen of speelgoedautootjes. We gaan er bewust of onbewust vaak vanuit dat jongens met autootjes spelen en meisjes met theeservies, maar in de praktijk zien we dat deze verwachtingen lang niet altijd uitkomen. Veel jongens vinden het bijvoorbeeld interessant om nagellak uit te proberen, en veel meisjes klimmen ook graag in bomen. Natuurlijk komt het ook voor dat jongetjes wel ‘gewoon’ met autootjes spelen en meisjes met theeservies; interesses verschillen immers per kind. Wel kunnen we ons afvragen in hoeverre deze interesse uit het kind zelf afkomstig is, en hoeveel van dit gedrag wij ons kind, bewust of onbewust, aanleren.


Onderzoek naar genderneutrale opvoeding

Naar dit onderwerp is dan ook veel onderzoek gedaan. Zo werd bij een veelbesproken onderzoek bij proefpersonen een baby van 6 maanden in de armen gegeven. Bij een deel van de deelnemers droeg deze baby meisjeskleding, bij het andere deel jongenskleding. Er was meteen verschil te zien in hoe mensen met de baby omgingen: mensen met het ‘jongetje’ pakten de baby onder de armpjes vast, om hem stapjes te laten zetten. De deelnemers met het ‘meisje’ namen de baby juist voorzichtig op de arm om de ‘haar’ zachtjes heen en weer te wiegen. Praktisch gezien ging het om dezelfde baby, maar er werd vanuit genderovertuigingen anders met de baby omgegaan. Het stereotype dat wij als volwassenen hebben aangeleerd, bepaalt dus ook hoe wij ons als opvoeder gedragen en wat kinderen krijgen aangeleerd. Jongens zullen door deze benadering - over het algemeen - actiever en pro-actiever in het leven staan dan meisjes, die zich eerder beschermend op zullen stellen.


Het kan als ouder erg interessant zijn om stil te staan bij hoe je jouw zoon of dochter benadert, en waarom je dit op deze manier doet. Wieg je je kind zachtjes in je armen heen en weer of laat je hem of haar voorzichtig stapjes zetten? En waarom maak je deze keuze? Door je hiervan bewust te zijn, kom je erachter welke indrukken jij jouw kind op jonge leeftijd al meegeeft.


Lees verder onder de afbeelding


Genderontwikkeling van het kind